Před pár týdny jsme přidali do volného prodeje naší „Rostlinkárny“ několik nových rostlinek, ze kterých je možné si doma připravit vlastní medicínu Ayahuascu. Pojďme si o nich říct více, protože, ač se v našich končinách zabydluje více a více, panuje kolem ní mnoho různých druhů informací. Od autentických popisů těch, co s ní mají zkušenost, po různé, řekněme, až mýtické fámy a dezinformace…

Pokračování článku je tady, o dalších aspektech domácí ceremonie: Dieta, příprava prostoru a vlastní průběh ceremonie…

Když se řekne Ayahuasca…

Když dáme toto slovo do Googlu, vyskočí na nás plno rozličných článků. Je fajn začít aspoň v rámci možností neutrální Wikipedií a přečíst si poměrně komplexní článek.  Vybírám z něj sem úvod:

Ayahuasca či ayawaska (výsl. „ajau-aska“; kečuánsky „liána duše“ nebo „liána mrtvých“) též známá jako yagé (výsl. „ja-he“) i pod mnohými jinými názvy je entheogen připravovaný z liány Banisteriopsis caapi a dalších rostlin. Jménem ayahuasca se označuje též samotná liána a někdy se nápoj připravuje pouze z ní. Běžně se k ní ale přidávají listy rostlin obsahující dimethyltryptamin (DMT), podle potřeby někdy i rozličné jiné rostliny. Akademicky nápoj poprvé popsal Harvardský etnobotanik Richard Evans Schultes jenž ji objevil používanou pro léčebné a magické účely domorodými obyvateli peruánské Amazonie.

Alkaloidy z rostliny Banisteriopsis caapi působí z farmakologického hlediska jako Inhibitory monoaminooxidázy, což je synergické s dimethyltriptaminem z přídatných rostlin, který by bez nich byl okamžitě metabolizován a nebyl aktivní. Jak domorodí obyvatelé objevili tuto kombinaci není zcela jasné, podle vlastních slov jim byly pokyny k přípravě nápoje předány samotnými rostlinami či duchy rostlin.

Ayahuasca je tradičně používána amazonskými domorodci v rituálním kontextu za přítomnosti zkušených šamanů, ve dvacátém století též vznikly synkretické církve užívající ayahuascu jako svátost při svých bohoslužbách.

Zdroj: Ayahuasca na Wikipedii

Tak co, je to lepší? Rozumíš tomu, o čem se píše? Máš chuť se dozvědět víc?

Abych shrnul to, co mi přijde podstatné, ayahuasca je léčivý nápoj, připravovaný šamany z několika léčivých (amazonských) rostlin, hlavní složka bývá Banisteriopsis caapi, ta slouží jako tzv. IMAO inhibitor, a pak se obvykle přidává DMT složka, listy z rostliny Psychotria viridis (tzv. Chacruna) nebo Diplopterys cabrerana (Chaliponga).

Obvyklé průvodní jevy po vypití jsou změněný stav vědomí, fyzická očista (zvracení či průjem), mohou se dostavit zajímavé vnitřní vize, návštěvy duchovních prostor a „jiných dimenzí“, setkání s různými bytostmi, „duchy“, ti mohou být „dobří“, ale i „špatní“, „negativní“, „démoni“ či „světelní průvodci“. Obvykle je její užívání nazýváno jako rituál, ceremonie.

Domáci vaření ayahuascy, má to smysl?

Obvyklý názor je, že ayahuascu by měl vařit jen zkušený šaman. Často pak následuje představa toho, kdo že je to šaman, anebo barvité vyprávění (obvykle z doslechu) o tom, co ten a ten šaman umí a proč ten a ten šaman je „zlej“, „negativní“. Dá se dostat k článkům, že tam a tam do džungle letěla Mařka a nevyléčil jí, takže to je neschopnej šaman, a měla tam nějaký divný stavy a trvaly jí i po návratu. Nebo, že by se měla užívat jen tam, kde roste, tedy v Amazonii, protože tady máme naše bylinky.

Co na to říct? Inu, na každém šprochu je pravdy trochu.

Žádný učený z nebe nespadl. I šaman se učil být šamanem. Ti, kteří se narodili v tradičních rodinných komunitách v amazonském pralese, samozřejmě mají trošku „náskok“, učili se od dětství, obvykle od svých rodičů nebo prarodičů, jak připravovat a užívat léčivé rostliny, které mají k dispozici. Mohou znát sice výborně rostliny kolem nich, ale zase jim chybí zkušenosti života v naší západní civilizaci… Oni žasnou nad naší kulturou, když se dostanou k nám, my zase žasneme nad tím, jak žijí oni. A tak to je správně. Můžeme se učit jedni od druhých, inspirovat se, obohacovat se…

Pokud tě z jakéhokoliv důvodu láká se „stát šamanem“, konkrétněji „ayahuascovým šamanem“, tak měj na paměti, že se pouštíš do velmi citlivých témat, a opatrnost a maximální obezřetnost je na místě. Ayahuasca je jako nůž, dá se jím zabít, namazat chleba i nakrájet jablko.

Jaké jsou mé zkušenosti?

Ayahuascu jsem poprvé pil na podzim 2015, před čtyřmi lety. V tuto chvíli mám za sebou (teď, v době psaní článku) zhruba stovku ceremonií s ayahuascou a přijde mi, že tedy již mám co sdílet.

Prvních asi dvacet ceremonií jsem měl v Česku, poté jsem navštívil Ekvádor, kde jsem během dvou měsíců prožil asi dvacet dalších ceremonií se dvěma rodilými šamany, léčitely, a učil jsem se tam s jejich dohledem vařit ayahuascu, kterou jsem si dovezl k nám.

Dál pokračuji po své „šamanské cestě“. Vařím si medicínu především pro sebe, a postupně se objevují ti, kteří cítí, že si ji se mnou chtějí dát, a tak se vzájemně a společně ladíme… Je to velmi zajímavá cesta. Cesta hlubokého poznání sebe sama, Země, Vesmíru…

Ayahuascu považuji za univerzální supermedicínu. Má mnoho co nabídnout, může mnoho ukázat, může dokonce pomoct vyléčit i „nevyléčitelné nemoci“. Je však vždy jen nástroj, není samospasitelná. Ukáže, pohladí, poňuchňá, pozvedne… ale to důležité, aby se to stalo, aby byl člověk zdravý, vždy dělá konkrétní člověk, dennodenní každodenní kroky, rozhodnutí, v souladu se svým zdravím, štěstím, hojností…

Chceš být Ty sám šaman, či šamanka? Chceš být mocný, nebo nemocný? Věříš sám sobě, ve svou moc a sílu a dokážeš jí smysluplně využít, nebo svou energii utrácíš, zaškrcuješ si někde proud své životní energie? Znáš už dobře sama sebe? Víš, jaké máš možnosti a limity?

Víš, kde máš zablokovanou energii, kde máš chronické problémy a bolesti? A chceš to takto mít už napořád, nebo jsi schopen, schopna, to konstruktivně, efektivně, řešit, léčit a vyléčit, aby se citlivé místo úplně zahojilo, bolest úplně vyléčila? Chceš se posunout dál, do nové etapy své vlastní existence, jsi připraven opustit to, co ti neslouží, pryč, a přijmout něco nového, začít něco dělat jinak, aby se Ti lépe žilo, lépe dýchalo, lépe tančilo, lítalo, tvořilo, ve Tvém těle, ve Tvém životě?

Můžeme být všichni zdraví i nemocní. Bohatí i chudí. Šťastní i zasekaní v depresích.

Je na svobodné volbě a rozhodnutí, pro co se každý z nás rozhodne. Pro co se ty sám, ty sama, rozhodneš… Věříš víc všem lidem kolem, že je potřeba bejt starej a nemocnej mrzák a dřív nebo pozdějc umřít, nebo uvěříš sama sobě, že to jde jinak?  Možná ti k rozhodnutí a přijetí zářícího zdraví může napomoci amazonská liána, Matka rostlin, Babička Ayahuasca.

Zajímá Tě víc? Cítíš pozvání? Láká Tě? Volá to v Tobě, že by to mohlo být pro Tebe?

Až budeš rozhodnutý, rozhodnutá, že si chceš doma uvařit svou vlastní medicínu, tak budeš potřebovat několik rostlinek:

Banisteriopsis caapi – Red a Yellow, jaký je mezi nimi rozdíl? Kterou z nich vařit?

Vizuálně vpodstatě žádný. Je to na tobě, kterou zvolíš, obě fungují dost podobně. Přijde mi, že červená Caapi Red je „mírně silnější“, yellow je jako by „spíš jemnější“… Je možné uvařit buď jednu, nebo druhou, nebo je namíchat dohromady a tím jejich efekt vzájemně sloučit. Obvykle vařím z obou těchto rostlin dohromady, ty se rozhodni podle sebe…

Ještě pár slov o DMT a IMAO

DMT, tedy dimethyltryptamin, říká se jí též „Molekula Duše“, je to onen kýžený „otevírač vědomí“, anebo spíš „ukazovač vědomí“, je v obou z těchto rostlin v podobném množství. DMT je molekula, která se ve stopovém množství nachází pravděpodobně v každé živé buňce, obsahuje ji každá rostlina a každý živočich. V lidském těle se prý spontánně tvoří zejména ve žlázách šišinky (tzv. „třetího oka“). Tvoří se ve větší míře během spánku, při delším pobytu ve tmě, během meditací a duchovních zážitků, až v extrémní míře například během stavů NDE – Near Death Experience, zážitků blízké smrti…

Takže, každá rostlina obsahuje určité množství DMT, dle výzkumů některé rostliny, např. Psychotria viridis (Chacruna), Diplopteris cabrerana (Chaliponga) nebo Anadenathera peregrina (Yopo), Mimosa tenuiflora (Mimosa hostilis – Jurema), obsahují nadprůměrné množství této „Molekuly Duše“. Nejvyšší obsah DMT obsahuje zřejmě kořen z Mimosy hostilis, prý kolem 1-2 %, Chacruna a Chaliponga kolem 1 %. Takže, nejsou to žádné gardy, ale i to jedno procento může udělat divy 🙂 Jenže, aby to nebylo tak jednoduché, pokud byste si uvařili čaj jen z těchto samotných listů, tak kromě toho, že to nechutná úplně lahodně, nic moc neucítíte. DMT se v těle zablokuje trávícími enzymy a nic moc nezažijete. Aby „kouzlo“ proběhlo, je potřeba svařit dohromady bylinku, která obsahuje IMAO inhibitor (pozastavovač trávících enzymů), což je například liána „Ayahuasca“, tedy Banisteriopsis caapi, kromě ní ještě stojí za zmínku i například semena Peganum harmala (Syrská routa). Z českých rostlin obsahuje největší poměr DMT rostlina chrastice rákosovitá (Phalaris arundinacea), běžně se vyskytující tráva rostoucí na vlhkých místech.

V Amazonii se při vaření medicíny Ayahuasca obvykle používají již vícekrát zmíněné rostliny Chacruna a Chaliponga. Někdo užívá tu, někdo druhou, někdo obě, někdo jak kdy tu či onu…

Chacruna nebo Chaliponga? Jaký je mezi nimi rozdíl? Kterou z nich vybrat?

Nejsem vědec, nemám zapotřebí to zkoumat příliš vědecky, materialisticky. Můj přístup je uživatelský, lidský, umělecký, a také léčitelsky pragmatický, aby to k něčemu bylo, aby byl její efekt cítit, aby byl znatelný…

Vypozoroval jsem rozdíl, že chacruna dává efekt jako by „barevnější“, zářivější, více vizuální, než Chaliponga. Vize chacruny mohou být (ale nemusí!) viditelné, vize Chalipongy jsou více na úrovni pocitů, informací, které „chodí“ a zapadají do životního příběhu v daném momentu. Líp to zatím asi neumím popsat…

Je naprosto v pohodě smíchat obě dohromady a svařit obě, nebo zvolit jen jednu, tu, která s tebou rezonuje víc.

Je vhodné přidávat nějakou další rostlinu ke Caapi a DMT listům?

Ty jsi šaman, ty si zvol, jestli a co do své medicíny přidáš dál. Rozhodně výslednému léčivému efektu jen a jen prospěje tabáček Mapacho (Nicotiana rustica) v jakémkoliv množství. Dávám spíš víc než míň, protože je jedinečný v kombinaci s Banisteriopsis Caapi na uvolňování hlubokých nánosů, bloků a svinstev ve střevech. Každý, kdo něco papá, natož pokud jí nebo sem tam něco žere, má ve střevech obrovské množství parazitů. Čistá střeva, zdravé tělo. Nechci příliš strašit, ale můžu zcela upřímně říct, že ten, kdo na svá střeva sere, si to dříve či později odsere… Tabáček uvařený jako čaj a vypitý je výborný „vnitřní kartáč střev“. Stojí to za to, aspoň občas, aspoň jednou za život… a pak si tělo jistojistě vzpomene, kdyby bylo potřeba znova…

Také je dobré přidat do vařené medicíny wayusu. Nebo si ji uvařit zvlášť a pít zvlášť v druhé polovině noci. Wayusa má příjemné zásadité pH a chutná přelahodně, je podpora pro močový systém a ledviny. S Ayahuascou se mají moc rádi a krásně se synergicky doplňují.

Cokoliv z dalších bylin a ingrediencí je zcela ve tvé režii. Doporučuju postupovat od osvědčených receptů, a když se hlouběji propojíš s esencí jednotlivých rostlin, můžeš přidávat další a další a sledovat, co to s tebou dělá.

V Amazonii i u nás se běžně dělají ceremonie, kdy se do Ayahuascy přidává například durman, psychedelické houby i leccos dalšího. Účastníci ceremonie by samozřejmě měli být co nejlépe obeznámeni s tím, kterou rostlinnou kombinaci přijímají…

Jak Ayahuascu uvařit?

Tradičně se liána vaří mnoho hodin. Poradím ti, jak na to.

1. množství a poměr bylin

Nejprve se rozhodni, pro kolik lidí a nocí medicínu připravíš, z jakého množství bylinek. Chceš si uvařit jen „na zkoušku“ na jednu noc pro sebe? Nebo do toho půjde někdo s tebou, třeba podobně naladěná partnerka či dlouholetý kámoš? Spočítej si předpokládaný počet „člověkonocí“.

Dále, jak silnou medicínu si chceš připravit? Má být jemná, středně silná, či tak silná, jak to jen jde? Ty jsi šaman, ty si to určuješ…

Tak, máš rozhodnuto? Budu uvádět rozmezí bylin, které doporučuji pro jednoho na jednu ceremonii, tedy na „jednu člověkonoc“:

Banisteriopsis Caapi: 25 gramů jemná, 50 gramů středně silná, 100 gramů dosti silná medicína.

Chacruna nebo Chaliponga: 25 gramů středně silný, 50 gramů dost silný, 100 gramů velmi silný efekt „Molekuly Duše“.

Tip: Chacrunu či Chalipongu, případně i Caapi, pomixuj v mixéru na prášek. Lépe se vyvaří a medicína bude o poznání silnější než z celých kusů liány nebo listů.

Tabáček, wayusa, kakao a další „doplňkové“ rostliny: 10 gramů a méně téměř neznatelný efekt, 25 gramů středně silný efekt, 50 gramů velmi silný, 100 gramů velmi výrazný, až převažující efekt konkrétní rostliny, může až zastínit a převážit nad Caapi.

Poměr bylin může být buď 1:1 Caapi + DMT listy (např. 50 gramů Caapi + 50 gramů Chacruny, nebo 50 gramů Caapi + 25 gramů Chacruny + 25 gramů Chalipongy).

Můžeš klidně použít pro zesílení léčivého efektu samotné liány poměr 2:1 (100 gramů Caapi + 50 gramů listů dohromady) nebo i 3:1 (100 gramů Caapi + 33 gramů listů). Když se dá víc liány, tak je hlavní efekt medicíny silnější. DMT je takové řekněme „pozlátko“, hlavní „práci“, hlavní efekt léčivých účinků dělá Caapi.

Tabáčku přidej kolik máš k dispozici a kolik cítíš, poměrově doporučuji cca do poloviny množství listů s větším poměrem „Molekuly Duše“ (Chacruna nebo Chaliponga), wayusu nebo kakao taky tak, jestli to chceš přidat.

Tak, je to srozumitelné? Máš rozmyšleno, nacítěno, naváženo? Vpodstatě stačí tak nějak od oka, pocitově. Šamani vaří srdcem, pocitově, vědci a chemici vaří ve sterilním prostředí a všechno odvažují na miligram. Nestřílí se z toho. Gram sem, gram tam, u těchto rostlin je to vcelku jedno. Důležitější je záměr, proč vaříš, co si od toho slibuješ, co očekáváš, jak se na vaření i následnou ceremonii připravíš…

2. vaření bylin v hrnci

Jak už jsem zmínil nahoře, vaří se obvykle mnoho hodin, aby se z rostlin účinné látky uvolnily.

Doporučuji vařit co nejdéle, co nejpomaleji, co nejpoctivěji. Postup je takový, že se do dostatečně velkého hrnce umístí na dno všechny bylinky. Zaliješ vodou v poměru nejméně na 100 gramů bylinek (všech dohromady) 1 litr vody, můžeš ale klidně až 2 litry vody.

Poprosíš dobré duchy o pomoc, vedení a ochranu, zapneš plyn nebo sporák, zamícháš, požehnáš, a necháš vařit na mírném ohni. Můžeš si k tomu zpívat, bubnovat, je fajn hrnec okouřit nějakým vykuřovadlem, dávat své medicíně co největší pozornost. Voda má paměť a takto uvařená medicína obzvlášť…

Když začne směs bublat, tak je nutné stáhnout plamen, vařit na malý stupeň. Postupně se voda vypařuje a vypařuje, a medicína se koncentruje a koncentruje, znatelně se zhušťuje. Může to trvat klidně 3-5 hodin, nebo i déle. Zdá se mi lepší nepřikrývat hrnec pokličkou, ať se voda může volně vypařovat. Je fajn místnost větrat. Po nějaké době začne být cítit v kuchyni i v celém domě, že se něco děje, že se něco vaří…

Když dojde k tomu, že se voda vypaří natolik, že bylinky jsou sotva ponořené, měl bys výsledný „sirup“ zcedit do malého hrnce. Mělo by z původního množství vody zbýt cca 1/10. Už by to mělo vypadat jako hustá polívka, nebo jako omáčka. Teď je to na tobě, zda chceš vařit ještě druhý nálev, abys měl medicíny více, nebo se spokojíš s tímto jedním.

Když si necháš první várku v malém hrnci bokem, tak můžeš další 3-5 hodiny vyvařit a zkoncentrovat ještě druhý hrnec. Pak obě části zcedíš a sliješ dohromady a vaříš dál, už bez vyvařených bylinek.

Teď je opatrnost na místě, abys medicínu nepřevařil, úplně nevyvařil vodu a nepřipálil. Vaříš dál, až do požadované hustoty, síly a množství. Na 100 gramů použitých bylin to může být orientačně 25-50 ml výsledné medicíny. Měla by vypadat jako sirup, vonět, na povrchu se tvořit hustší škraloupy.

Tak, gratuluji, máš uvařenou vlastní medicínu Ayahuascu. Co s ní dál? Šlo to? Nešlo to? Máš nějaký dotaz? Napiš do komentáře nebo mi pošli mail nebo zavolej

Je fajn si nachystat dostatek času a klidu, buď jeden celý den, nebo dvě odpoledne. Pokud nemáš čas nebo spěcháš, tak se na to vyser a nech to na pozdějc. Není, co uspěchat. Akorát by sis ublížil. Vyřeš si nejdřív to, co tě tíží tam jinde, než se pustíš do vaření. S tím by ti ayahuasca stejně nepomohla…

Medicínu je fajn nalít do skleněné lahvičky adekvátní velikosti a nechat vychladnout s otevřeným víkem. Když je studená, můžeš ji uchovat buď v lednici, tam vydrží i několik měsíců, ale lepší je ji brzy vypít.

3. Jak na domácí ceremonii s medicínou Ayahuascou?

První půlka úspěchu je uvařit si dobře medicínu, adekvátní síly, druhá půlka úspěchu je příprava, zejména dieta. A třetí půlka 🙂 je vhodné místo a samotná ceremonie. O těchto dalších tématech si povíme v dalším článku. Tento je už dosti rozsáhlý. Jinak to ale nejde. Je to tak rozsáhlé a citlivé, to vše, co se s ayahuascou a jejího užívání týká, že to prostě nejde zkrátit.

Aho.

Chrisantem

Kontaktuj mě.

Pokračování:

Ayahuasca (Banisteriopsis caapi), jak na domácí ceremonii? (část II., dieta, záměr, příprava místa a průběh ceremonie)